Sajtbisztró

Sajtfogyasztás várandósan

Sajtfogyasztás várandósan
4 perces olvasási idő

Az interneten napjainkban egyre több olyan cikket lehet találni, ami azzal foglalkozik, hogy milyen sajtokat lehet enni terhesen.  Valóban van alapja ezeknek az írásoknak, vagy városi legendákról beszélnek a cikkírók? Ebben az esetben a felvetés bizony valós! Lássuk, miért!

Tiltólistás élelmiszerek, de miért?
A terhesség során csökkenhet a szervezet természetes védekezőképessége.  Előfordulnak olyan élelmiszerek, melyek általában ártalmatlanok az emberre, a terhesség alatt azonban veszélyeztethetik a magzat egészségét.

Ezek közé az élelmiszerek közé tartoznak egyes sajtok is. Szerintem már mindenkinek van egy sejtése, hogy melyik sajtokról beszélünk. Igen, a különböző penészes sajtokról.

Várandósok, figyelem!
Ezeket a sajtokat kerüljétek:

  • Fehérpenészes sajtok, pl.: camembert.
  • Vöröspenészes, vagy más néven rúzsos sajtok, pl.: pálpusztai.
  • Kékpenészes sajtok, vagy más néven márvány sajtok, pl.: roquefort.

Ezeknek a sajtoknak magasabb a víztartalmuk és a keménysajtoktól eltérően kevésbé savasak, ezért ideális közeget biztosítanak a baktériumok szaporodásához. De vigyázzunk, ugyanis a hetek óta hűtőben tárolt, egyébként biztonságosnak ítélt sajtokban is megtelepedhetnek hasonló törzsek.

A pasztőrözetlen (nem hőkezelt) tej és tejtermékek veszélyei
A nyers tej fogyasztása kockázatos lehet, mert különböző baktériumokat, illetve vírusokat tartalmazhat, ezért várandósság ideje alatt érdemes elkerülni a belőle készült különböző tejtermékeket is.
Tanács, nem csak várandósoknak! Friss nyers tejet csak megbízható helyen vásároljunk, és kerüljük az alkalmi árusokat!
Tudtad? Terhesség alatt nem csak a kiegyensúlyozott étrendre kell figyelni. Vannak olyan élelmiszerek, melyeket kerülni kell. Ilyen például a sushi, a tatár bifsztek, de a mosatlan gyümölcsökre és zöldségekre is figyelni kell.

Mi a helyzet a többi sajttal?
A penészes és márványsajtokon kívül, minden sajt beilleszthető a kismamák étrendjébe, sőt! Várandósság idején a táplálkozás alapvetően befolyásolja a baba fejlődését. Ezért fontos, hogy a kismamák figyeljenek többek között a megfelelő kalcium bevitelre, melynek legjobb forrása a tej és a különböző tejtermékek.

Tipp: Egy átlagos felnőtt számára 600-800 mg az ajánlott napi kalcium bevitel. 100 g maasdam típusú sajtban 930 mg kalcium található, ami kb. 3 nagy szeletet jelent pl. Pannónia Bársony sajtból.

Mennyi a szükséglet várandósság esetén?
Várandósoknak a kalcium szükséglet közel kétszeresét kell fogyasztaniuk, vagyis 1200 mg kalciumot, naponta.

Leendő anyukák, ne feledjétek, hogy milyen sajtokat kerüljetek terhességetek során, de arról sem feledkezzetek meg, hogy vannak a penészes sajtokon kívül más sajtok is, melyeket bátran fogyaszthattok!

Szarvas Veronika
Szarvas Veronika

Szarvas Veronika, diplomás dietetikus vagyok. Dietetikusként a kiegyensúlyozott,  változatos és gyakorlatban megvalósítható étrend híve vagyok. A kiegyensúlyozott értend sokféle alapanyagból, változatos ételekből és élelmiszerekből áll össze, ezért akkor teszünk a legjobbat a szereveztünkkel, ha minél több féle élelmiszert, minél változatosabban fogyasztunk. Cikkeimben az egészséges táplálkozásra és annak fenntarhatóságára szeretném felhívni a figyelmet, melynek szerves része a sajtfogyasztás is. A Sajtbisztó oldalán olyan cikkekkel szeretnék kedveskedni nektek, melyekben bemutatom a sajfogyasztással kapcsolatos legfontosabb, aktuális és általános dietetikai tudnivalókat.

Fastbridge

További érdekességek